De beste lengte voor een radioreclame

De meeste radioreclames duren zo ongeveer vijftien seconden. De meeste bedrijven passen hun boodschap dan ook aan op dit gemiddelde. Dit is niet altijd iets positiefs. Het kan namelijk zo zijn dat de boodschap die jij over wilt brengen wel wat meer dan vijftien seconden nodig heeft. Het kan natuurlijk ook andersom; dat vijftien seconden te lang is voor hetgeen dat jij wilt vertellen. Het is dus erg belangrijk om, voordat je na gaat denken over de duur van de reclame, vast te stellen wat je precies wil vertellen. 

 

Uit onderzoek is gebleken dat luisteraars een reclame op de radio onder andere beoordelen op de lengte van de reclamespot. Hoe langer de radiospot is, hoe origineler en boeiender deze worde ervaren. Dit is een gunstige uitkomst, omdat de luisteraar nu eerder de neiging zal hebben om iets te doen met de informatie die deze uit de radiospot heeft verkregen. 

 

Toch hebben langere reclames zeker niet alleen maar voordelen, hier hangen ook nadelen aan. Hoe langer de reclame is, hoe moeilijker het voor de luisteraar is om deze te volgen. Vaak komt dit doordat de langere tijd benut wordt om meerdere boodschappen in te stoppen. Dit in tegenstelling tot een wat kortere reclame, waarin vaak maar een boodschap verwerkt zit. Doordat er meerdere boodschappen in de reclame zitten vinden luisteraars het lastiger om deze te volgen. Zij weten niet wat nou precies de USP is van de adverteerder. 

 

Om de boodschap toch nog even kort en krachtig duidelijk te maken, is het slim om gebruik te maken van een tag-on. Dit houdt in dat je binnen hetzelfde reclameblok nog een kleine reclame hebt na de hoofdreclame, om dit nog even kort te herhalen en samen te vatten. Op deze manier plant je jezelf in het hoofd van de luisteraar en zullen zij jou niet zo makkelijk vergeten. Ook kun je de tag-on gebruiken om de website nog eens te vermelden. Zo kunnen mensen dieinternet radio luisteren je nog even snel opzoeken online. 

http://www.radioguide.fm