Hoe voorkom je een burn-out?

Voor mij was het een complete verrassing toen ik in 2012 de huisarts bezocht na wat vage klachten en te horen kreeg dat ik een behoorlijke burn-out had opgelopen. Na jaren van hard werken met een eigen bedrijf had ik de afgelopen jaren behoorlijk moeten compenseren. Veel stress om het bedrijf staande te houden tijdens de jaren na de credietcrisis van 2008 hadden geresulteerd in roofbouw op mijn lichamelijke als ook geestelijke gezondheid. Geen vakanties meer vanwege de bezuinigingen en bovendien constante druk van financiële zorgen die vooral op de langere termijn resulteerde in paniekaanvallen. Paniekaanvallen maar hoe kan dit nu allemaal eigenlijk want ik had hier nooit eerder last van gehad. Ook continue een moe gevoel weet ik aan weinig slaap die ik had en zeker niet aan een burn-out. Maar daarom zat ik hier toch niet, ik had last van benauwdheid op de snelweg en reed het laatste jaar het liefst niet meer op die snelweg en reed gewoon binnendoor. Mijn vrouw had gezegd, je moet eens naar de huisarts gaan misschien moet je eens je bloed laten testen voor die vermoeidheid.

Burn-out een ware sluipmoordenaar

Jazeker zo omschrijf ik het zelf een burn-out is als je de signalen niet herkent een sluipmoordenaar en zal je compleet kapot maken op zowel lichamelijk als geestelijk niveau. Wanneer je langere tijd vermoeid bent denk dan ook vooral aan stress en andere factoren die dus blijkbaar dusdanig veel impact kunnen hebben op je leven dat je er altijd te laat achter komt dat dit verkeerd gaat. Wat je vooral moet doen is je ontspanning inplannen en beter luisteren naar je lichaam. Met mindfullness leer je hoe je dit moet doen maar bovendien kun je ook leren hoe je dagelijks met een aantal simpele ademhalingsoefeningen veel van de dagelijkse stress kunt verwerken. Heerlijk om in je systeem op te nemen en zeer goed voor hardwerkende mensen.

Wat kun je nog meer doen om een burn-out te voorkomen

Vooral bewuster leven en jezelf niet wegcijferen en signalen van vermoeidheid of stress vroegtijdig herkennen voordat je aan een burnout therapie gaat beginnen. Sporten en een gezonde voeding met voldoende nachtrust zijn de belangrijkste ingrediënten waarmee je minder snel een burn-out zult oplopen. Maar wat voor mij vooral een eye opener was is de wekelijkse planning en manier van vroegtijdig je doelstellingen van de week inplannen. Tijd met het gezin, sporten en of tijd voor jezelf om een goed boek te lezen leren in je systeem te slijpen door deze wekelijks in te plannen zorgen voor een veel kwalitatiever leven met aandacht voor ontspanning.

 

https://www.tailorit.nl/burnout-trainingen