Continue prikkels voor mensen die hoogsensitief zijn

Wist je dat 20% van de bevolking hoogsensitief is? Het is dan ook helemaal niet zo vreemd dat je wel eens van deze term hebt gehoord. Ben je hoogsensitief of ken je iemand die dat is, dan gaat dit gepaard met continue prikkels. Deze prikkels ontstaan in (grote) massa’s mensen of wanneer er sociaal contact is geweest. Na afloop van een gesprek of een dag tussen de menigte hebben mensen die hoogsensitief zijn, een moment voor zichzelf nodig.

 

Spanningen worden feilloos aangevoeld

 

Naast dat hoogsensitieve personen veel prikkels binnenkrijgen, vangen ze ook sterker emoties van anderen op. Hierdoor kan een hoogsensitief persoon sneller verdrietiger of vrolijker zijn als de ander dat ook is. Spanningen worden sneller aangevoeld en irritaties sneller opgenomen. Ook kan het lichaam hier snelle op reageren. Zo kan iemand die hoogsensitief is sneller last hebben van hoofdpijn als hij/zijn in de omgeving is geweest van een persoon die zich verdrietig voelt.

 

Wel of geen therapie volgen?

 

Als je hoogsensitief bent of iemand kent die dat is, wil dit niet zeggen dat je een afspraak moet maken bij de therapeut en in therapie moet gaan. Sterker nog, het enige dat je moet doen, is een manier leren te vinden om hier mee om te kunnen gaan. Heb je hier moeite mee, dan kan het volgen van NLP, creatieve therapie of hypnotherapie een prettige uitkomst bieden.

Naast dat het volgen van therapie een fijne uitkomst kan bieden, is ontspanning minstens zo belangrijk. Kies bijvoorbeeld voor een les mindfulness of yoga, of trek te terug met een goed boek. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om vlak voor het slapen gaan een boek te lezen of tijd vrij maken om te puzzelen.