Leef gezond en wordt ouder

Leef je momenteel erg ongezond of wil je gezonder gaan leven, dan ben je heel goed bezig. Gezonder gaan leven zal niet alleen de kwaliteit van je leven verbeteren, je blijft er ook langer door leven, twee vliegen in één klap dus. Ins ons artikel gaan wij jouw een aantal feiten uitleggen die veel consumenten niet weten, deze feiten zijn belangrijke feiten als je gezonder en langer wil leven.

Koolhydraten

Veel consumenten kijken naar het etiket van een verpakking en zien daar koolhydraten op staan. Maar wat zijn koolhydraten nou eigenlijk, dat is redelijk eenvoudig; koolhydraten zijn suikers.

Snelle suikers

Snelle suikers zijn veelal onnatuurlijke suikers zoals die wat je in de cola terug vindt. Echter een uitzondering op deze regel zijn de suikers die in rijst zitten, dat zijn snelle en natuurlijke suikers. Deze suikers zijn zeer ongezond en nutteloos omdat ze snel worden opgenomen in het bloed verhogen ze je bloedsuiker spiegel. Hier komt ook nog eens bij dat je van snelle suikers maar een korte en zeer krachtige energie boos krijgt, als je iets gegeten hebt wil je langer dan een uur voorzien van energie uiteraard.

Trage suikers

Misschien had je het al geraden maar trage suikers zijn het tegenovergestelde van snelle suikers. Trage suikers zijn de gezonde suikers die je terug vindt in producten van de natuur zoals fruit. En in tegenstelling tot de snelle suikers voorzien trage suikers je vele male langer van energie, dat komt omdat trage suikers geleidelijk aan worden ogenomen door het lichaam. Hierdoor krijg je dan ook geen hoge bloedsuiker spiegel. Ook kom je van trage suikers veel minder bij dan van snelle suikers. Je lichaam heeft namelijk langer de tijd om ze te verbranden voordat ze worden omgezet in vet. Als suikers na 12 uren rond dwarelen in je lichaam nog niet verbrand zijn worden ze door je lichaam automatisch omgezet naar vet. Zijn de suikers eenmaal omgezet naar vet dan wordt het lastiger om ervan af te komen want eerst wordt de suiker voorraad aangesproken door je lichaam om energie te verkrijgen en daarna wordt pas de vet voorraad aangesproken.

Stoppen met roken met behulp van e-sigaret

Wil je stoppen met roken dan kan dat op drie manieren; over stappen naar de e-sigaret en deze blijven gebruiken. Of door middel van dampen je nicotine verslaving afbouwen en uiteindelijk stoppen met alles. En de derde manier is helaas nog altijd de meeste gebruikte methode om te stoppen met roken en ook direct de minst effectieve manier; cold turkey. Iemand die de cold turkey methode toepast stopt van de een op de andere dag met roken en hoopt op deze manier van zijn nicotine verslaving af te komen. Op het eerste gezicht een logische keuze, totdat er echter iets tegen zit in het leven. Dan komt de nicotine verslaving om de hoek kijken en wordt er vaak weer begonnen met roken omdat je toch niet helemaal afgekickt bent. Als je voor de voor laatste keuze gaat dan pak je het probleem aan bij de bron; je gaat jouw nicotine verslaving geleidelijk aan afbouwen tot 0 waardoor er uit eindelijk geen behoefte meer aan nicotine en dus ook niet meer aan roken is. Rokers gaan een sigaret naar een tijdje elektrisch gerookt te hebben zelfs niet lekker vinden smaken, dan ga je al vanzelf minder snel opnieuw roken.

Verschillende nicotine gehaltes

Zoals al eerder gezegd is e-liquid verkrijgbaar in 4 verschillende nicotine gehaltes. Hierdoor heb je de mogelijkheid om jouw nicotine verslaving structureel af te bouwen. Dat heeft als voordeel als je niet meer rookt dat je veel minder snel terug zult vallen in het rook gedrag omdat je immers geen nicotine verslaving meer hebt. Op de lange termijn werkt deze manier het beste, je kunt ook stoppen met roken door middel van de cold turkey methode maar hierbij doe je juist het tegenover gestelde. Je geeft je lichaam niet de tijd om de nicotine verslaving af te bouwen met alle gevolgen van dien.